Hoàng Văn Hải, Nguyễn Phương Mai

Main Article Content

Abstract

Abstract: In recent decades, along with a deeper integration into the world economy, when Vietnamese enterprises have had to respect and comply with international competitive laws, the issue of corporate social responsibility (CSR) has drawn a lot of attention and become an essential requirement for enterprises today. However, many Vietnamese small and medium sized enterprises (SMEs) are still wandering around trying to find ways to implement CSR while at the same time they have to face a number of challenges such as low productivity, out-of-date technology, and limited financial and human resources. This paper presents the concept of lean manufacturing in CSR, and points out the arguments showing that lean manufacturing can be a solution to effective and sustainable CSR implementation. An empirical research model will also be suggested to study the relationship between lean manufacturing and CSR in the context of Vietnamese SMEs.

Keywords: Lean management, corporate social responsibility, SMEs, Vietnam.

References

[1] Nguyễn Đăng Minh, Đỗ Thị Cúc, Tạ Thị Hương Giang, Hoàng Thị Thu Hà, “Áp dụng 5S tại các doanh nghiệp sản xuất nhỏ và vừa ở Việt Nam - Thực trạng và khuyến nghị”, Journal of Economics and Business, Vol. 29 (1) (2013), pp. 23-31.
[2] Ohno, Taiichi, Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production, Productivity Press, 1988.
[3] Womack, J., Jone, D., Roos, D., The Machine that Changed the World, Rawson Associates, New York, 1990.
[4] Bicheno, J., The New Lean Toolbox: Towards Fast Flexible Flow, Buckingham, UK: PICSIE Books, 2000.
[5] Liker, J.K., The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer, New York, The McGraw-Hill, 2004.
[6] Sakakibara, S., Flynn, B., Shroeder, R., Morris, W., “The Impact of Just-in-time Manufacturing and its Infrastructure on Manufacturing Performance”, Management Science, Vol. 43, No. 9 (1997), 1246 - 1257.
[7] Phan Chí Anh, Nguyễn Đăng Minh, “Japanese Continous Improvement Practices Implementation in Vietnamese Manufacturing Companies”, Proceedings in Conference on Sustainable Manufacturing and Environmental Management, JSPS Asian Core Program, 2012.
[8] Flynn, B.B. Schroeder, R.G., Sakakibara, S., “The Impact of Quality Management Practices on Performance and Competitive Advantage”, Decision Science, Vol. 26, No. 5 (1995), 659 - 691.
[9] Bicheno, J., Holweg, M., The Lean Toolbox - The Essential Guide to Lean Transformation, 4th edition, Buckingham, UK: PICSIE Books, 2009.
[10] Bowen, H.R., Social Responsibilities of the Businessmen, 1st Ed, New York, Harper, 1953.
[11] World Bank, Public Policy for Corporate Social Responsibility, World Bank, 2003.
[12] European Commission, “A Renew EU Strategy 2011-2014 for Corporate Social Responsibility”, Brussels, available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0681:FIN:EN:PDF, retrieved on 25th August, 2012.
[13] Novak, P., “ISM Principles of Social Responsibility”, Tempe, AZ: Institute for Supply Management, 2004.
[14] King, A.A., Lenox, M.J., “Lean and Green? An Empirical Examination of the Relationship between Lean Production and Environmental Performance”, Production and Operations Management, Vol. 10, No. 3 (2001), 244 - 256.
[15] Larson, T., Greenwood R., “Perfect Complements: Synergies between Lean Production and Eco-sustainability Initiatives”, Environmental Quality Management, Vol. 13, No. 4 (2004), Summer Issue.
[16] MacDuffie, J. P., “Beyond Mass Production: Flexible Production Systems and Manufacturing Performance in the World Auto Industry”, PhD dissertation, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, M.A, 1991.
[17] Gordon, P.J., Lean and Green - Profit for Your Workplace and the Environment, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc, 2001.
[18] Kleindorfer, P.R., Singhal, K., Van Wassenhove, L.N., “Sustainable Operations Management, Production and Operations Management, Vol. 14, No. 4 (2005), 482 - 492.
[19] Viện Quản lý Kinh tế Trung ương (2012), Đặc điểm môi trường kinh doanh ở Việt Nam - Kết quả điều tra doanh nghiệp nhỏ và vừa năm 2011, NXB Lao động - xã hội
[20] Bộ Tài nguyên và Môi trường, Báo cáo môi trường quốc gia 2011, 2011.
[21] Chapel, W., Moon, J., “Introduction: CSR Agenda for Asia”, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 14 (2007), 183 - 188.
[22] Debroux, P., “Corporate Social Responsibility and Sustainable Development in Asia: A Growing Awareness”, Soka Keiei Ronshu, 32 (1, 2, 3) (2006), 25 - 44.
[23] Trần Hồng Minh, “Trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp: nhận thức và thực tế ở Việt Nam”, Tạp chí Kinh tế và Dự báo, số 3 (443) (2009).
[24] Vũ Mạnh Hùng, Nguyễn Đức Hồng, Nguyễn Trinh Hương, “Nghiên cứu xây dựng và hướng dẫn áp dụng bộ quy tắc ứng xử trong các tiêu chuẩn trách nhiệm xã hội cho một số loại hình doanh nghiệp vừa và nhỏ”, Kỷ yếu Hội thảo quốc gia “Chăm sóc và bảo vệ sức khỏe người lao động trong quá trình hội nhập, Tổng Liên đoàn Lao động Việt Nam - Viện Nghiên cứu Khoa học kỹ thuật Bảo hộ lao động, 2007.
[25] Nguyen Dinh Tai, Le Thanh Tu, “Corporate Responsibility towards Employee - The Most Important Component of Corporate Social Responsibility”, International Vision, Special Issue in Corporate Social Responsibility, Vol. 12 (2008), 95 - 106.
[26] Twose, N., Rao, T., “Strengthening Developing Country Governments’ Engagement with Corporate Social Responsibility: Conclusions and Recommendations from Technical Assistance in Vietnam”, Final Report, 2003.
Murphy R., “Trách nhiệm xã hội của các doanh nghiệp Việt Nam và lợi ích của việc nhận thức về các vấn đề môi trường đối với các doanh nghiệp vừa và nhỏ”, VPC, 2010.