Nguyen Thu Ha, Tran Trong Vu Long, Pham Thanh Thuy, Le Thi Tu Anh

Main Article Content

Abstract

Along with the popularity of Internet as well as information and communication technology, online shopping is gradually becoming an alternative to traditional shopping form. Based on the Extended Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2), this paper proposes a framework utilizing 9 factors (performance expectancy, effort expectancy, social influence, facilitating conditions, hedonic motivation, price value and habit, trust, and the long tail effect) to analyze customer’s intention and behavior of online shopping. This analytical framework could be used in future studies on customer’s behavior of shopping through websites of e-commerce in Vietnam.

Keywords: Online shopping, e-commerce, UTAUT2, long tail effect, trust.

References

[1] Cục Thương mại Điện tử và Kinh tế số, “Sách trắng thương mại điện tử Việt Nam năm 2018”, 2018.
[2] Venkatesh, V., Thong Y. L. J., Xin X., “Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology”, MIS Quarterly, 36 (2012) 1, 157-178.
[3] Nguyễn Duy Thanh, Nguyễn Tiến Dũng, Cao Hào Thi, “Sự chấp nhận và sử dụng đào tạo trực tuyến trên điện toán đám mây”, Tạp chí Phát triển Khoa học & Công nghệ, tập 17 (2014).
[4] Nguyễn Duy Thanh, Cao Hào Thi, “Đề xuất mô hình chấp nhận và sử dụng ngân hàng điện tử ở Việt Nam”, Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, số 14 (2011).
[5] Anderson, C., The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More, New York: Hyperon, 2006.
[6] Singh, M. and Matsui, Y., “How Long Tail and Trust Affect Online Shopping Behavior: An Extension to UTAUT2 Framework”, Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, 9 (2017) 4, 1-24.
[7] Ajzen, I., Fishbein, M., Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Englewood Cliffs, Prentice Hall, 1980.
[8] Ajzen, I., The Theory of Planned Behavior, Organization Behavior and Human Decision Process, 179-211, 1991.
[9] Taylor S., Todd, P., “Understanding Information Technology Usage: A Test of Competing Models”, Information Systems Research, 6 (1995) 2, 144-176.
[10] Childers, T. L., Carr, C. L., Peck, J., & Carson, S., “Hedonic and Utilitarian Motivations for Online Retail Shopping Behavior”, Journal of Retailing, 77 (2001) 4, 511-535.
[11] Escobar-Rodriguez, T., & Carvajal-Trujillo, E., “Online Drivers of Consumer Purchase of Website Airline Tickets”, Journal of Air Transport Management, 32 (2013), 58-64.
[12] Gefen, D., Karahanna, E., & Straub, D. W., “Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model”, MIS Quarterly, 27 (2003) 1, 51-90.
[13] Nguyễn Duy Thanh, Huỳnh Thị Minh Châu, Nguyễn Mạnh Tuân, “Chấp nhận và sử dụng công nghệ: Một nghiên cứu về dịch vụ taxi uber”, Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, số 18 (2015).
[14] Châu Ngọc Tuấn, “Ứng dụng mô hình chấp nhận công nghệ nghiên cứu ý định hành vi và sự lựa chọn mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng tại thành phố Đà Nẵng”, Kỷ yếu hội thảo khoa học Cita “Công nghệ thông tin và ứng dụng trong các lĩnh vực”, 2015.
[15] Davis, F. D., Bagozzi, R. P., Warshaw, P. R., “Extrinsic and Intrinsic Motivation to Use Computers in the Workplace”, Journal of Applied Social Psychology, 22 (1992) 14, 1111-1132.
[16] Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D., “User Acceptance of Information Technology: Towards a Unified View”, MIS Quarterly, 27 (2003), 3, 425-478.
[17] Van der Heijden, H., “User Acceptance of Hedonic Information Systems”, MIS Quarterly, 28 (2004) 4, 695-704.
[18] Thong Y. L. J, Hong, S. J., Tam, K. Y., “The Effects of Post-Adoption Beliefs on the Expectation-Confirmation Model for Information Technology Continuance”, International Journal of Human-Computer Studies, 64 (2006) 9, 799-810.
[19] Limayem, M., Hirt, S. G., Cheung, C. M. K., “How Habit Limits the Predictive Power of Intentions: The Case of IS Continuance”, MIS Quarterly, 31 (2007) 4, 705-737.