Phạm Xuân Quyền

Main Article Content

Abstract

Tóm tắt: Trong bài báo này, tác giả trình bày phương pháp xác định tuyến đường bay tối ưu của vật thể bay không người lái  hạng nhẹ khi có dữ liệu thống kê về gió trong vùng bay. Đây là cơ sở khoa học để xây dựng chương trình bay trên khoang của UAV khi điều kiện thời tiết phức tạp. Kết quả tính toán phù hợp với những lời giải của các công trình đã được công bố.

Từ khóa:Bài toán người bán hàng, quy hoạch hành trình bay, tìm nghiệm trong điều kiện bất định, dữ liệu thống kê về gió.

References

[1] Nicola Ceccarelli, John J. Enright, Emilio Frazzoli, Steven J. Rasmussen and Corey J. Schumacher. Micro UAV Path Planning for Reconnaissance in Wind // Proceedings of the 2007 American Control Conference. Marriott Marquis Hotel at Times Square. New York City, USA, July 11-13, 2007. FrB12.3, -5310-5315р.
[2] Techy, L. and Woolsey, C. A. Minimum-Time Path Planning for Unmanned Aerial Vehicles in Steady Uniform Winds // Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 32, No. 6, 2009, pp. 1736–1746.
[3] Garifullin K. K. Variability of Wind in Free Atmosphere. L. Gidrometeoizdat, 1967. - 143 p.
[4] Michaël Soulignac, Patrick Taillibert, Michel Rueher. Path Planning for UAVs in Time-Varying Winds // 27th Workshop of the uk planning and scheduling Special Interest Group, December 11-12, 2008, PLanSIG 2008, 2p.
[5] Handbook on Climate of SSSR. 25. Khabarovsk Territory and Amur Region. Part 3. Wind // Gidrometeoizdat, 1967 – 314 p.
[6] Rivkin AM, Flying Model Aircraft at FL // Electronic Scientific Publication, Science and Education, November 2011, № 11, 12p.
[7] V.V. Malyshev Methods for Optimization Problems in System Analysis and Management: Textbook / / Moscow: MAI -PRINT in 2010 . – 440p i.
[8] Pham Xuan Quyen , Moiseev D.V. Some Properties of Optimal Closed Flight Itinerary of Light Aircraft With Regard To Wind Forecast. Thesis of 10th International Conference "Aviation and Space - 2011", November 8-10, 2011, Moscow. - St. Petersburg. LLC "Print-Salon", 2011 - P.103 -104 i .
[9] Pham Xuan Quyen, Moiseev D.V. Targamadze R.Ch. Study of Optimal Closed Flight Itinerary By Points in Constant Wind // Thesis of 17th International Conference "System Analysis, Management and Navigation" , July 1-8, 2012 , Ukraine , Evpatoria (Crimea) . - M. : MAI, 2012 - P.59 -60 i.
[10] Moiseev D.V. Analysis of Stability of Optimal flight Itinerary of UAV With Regard To Wind Forecast // Proceedings of XVII International Scientific and Technical Seminar "Modern Technologies in Control, Automation and Information Processing" - St. Petersburg: RIP SAC , 2008 . - P.172 i.
[11] Targamadze R.Ch. Moiseev DV, Pham Xuan Quyen. Rational Choice of Closed Flight Itinerary of Light Aircraft With Regard To Wind Forecast // Bulletin of Federal State Unitary Enterprise NPO. Lavochkin, 2012 . № 3. P.76-83 .
[12] Moiseev D.V., Pham Xuan Quyen. Properties of Optimal Closed Flight Itinerary of Light Aircraft With Regard To Wind Forecast / / Internet - Journal " Proceedings of MAI", 2012. № 52. http://www/mai/ru i.
[13] Phạm Xuân Quyền, Trịnh Văn Minh. Vùng nghiệm không đổi của bài toán lập hành trình bay có tính đến ảnh hưởng của gió trong vùng bay. Tạp chí Khoa học & Kỹ thuật (Học viện KTQS), số 159(2-2014), tr. 74-83.