Chiến lược ứng phó của học sinh với bắt nạt trực tuyến
Main Article Content
Abstract
Bài viết đề cập tới một nghiên cứu nhằm tìm hiểu mối quan hệ giữa bắt nạt trực tuyến và cách ứng phó của học sinh trung học khi các em bị bắt nạt trực tuyến. 736 học sinh của 8 trường THCS và THPT ở Hà Nội, Hà Nam và Hải Dương đã tham gia vào nghiên cứu này. Kết quả cho thấy 183 học sinh (chiếm 24% tổng số khách thể nghiên cứu) là nạn nhân của ít nhất một hình thức bắt nạt trực tuyến. Mức độ và hình thức bị bắt nạt ở nạn nhân có sự khác biệt xét về mặt giới tính, khu vực sống, độ tuổi và cấp học. Nạn nhân thường ít chia sẻ việc mình bị bắt nạt, và lảng tránh vấn đề này, tuy vậy các em nhận thức được sự nghiêm trọng của bắt nạt trực tuyến, coi đó không phải chuyện bình thường chỉ xảy ra trên mạng.
Từ khóa: Chiến lược ứng phó, bắt nạt, bắt nạt trực tuyến, học sinh.
References
[2] Beran, T.; Li, Q., The Relationship between Cyberbullying and School Bullying, Journal of Student Wellbeing, 1, 2 (2007) 15.
[3] Patchin J. W.; Hinduja, S., Words Wound: Delete cyberbullying and make kindness go viral, Free Spirit Publishing, 2014.
[4] İçellioğlu, S.; Özden, M. S., Cyberbullying: A New Kind of Peer Bullying through Online Technology and its Relationship with Aggression and Social Anxiety, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116 (2014) 4241.
[5] Smith, P.; Mahdavi, J.; Carvalho, M.; Tippett, N., An investigation into cyberbullying, its forms, awareness and impact, and the relationship between age and gender in cyberbullying, A Report to the Anti-Bullying Alliance, Goldsmiths College, University of London, 2005.
[6] Mishna, F.; Khoury-Kassabri, M.; Gadalla, T.; Daciuk, J., Risk factors for involvement in cyber bullying: Victims, bullies and bully–victims, Children and Youth Services Review 34 (2012) 63. From: www.elsevier.com/locate/childyouth.
[7] Wang, J.; Nansel, T. R.; Iannotti, R. J., Cyber and traditional bullying: differential association with depression, Journal of adolescent health, 48 (2011) 415.
[8] Ybarra, M.; Mitchell, K.J.; Finkelhor, D.; Wolak, J., Internet Prevention Messages: Targeting the Right Online Behaviors, Archives of Pediatric Adolescence Medicine 161, 4 (2007) 138.
[9] Erdur-Baker , Ö., Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of internetmediated communication tools, New media & society, 12, 1 (2010) 109. From: http://nms.sagepub.com
[10] Machmutow, K.; Perren, S.; Sticca, F.; Alsaker, F. D., Peer victimisation and depressive symptoms: can specific coping strategies buffer the negative impact of cybervictimisation?, Emotional and Behavioural Difficulties, 3, 4 (2012) 403.
[11] Finkelhor, D., Mitchell, K. J., & Wolak, J., Online Victimization: A Report on the Nation's Youth, 2000.
[12] Belsey, B., Cyberbullying. From: www.cyberbullying.ca, 2005.
[13] Bauman, S., Cyberbullying: a Virtual Menace, Paper to be presented at the National Coalition Against Bullying National Conference, Melbourne, Australia, 2007.
[14] Slonje, R.; Smith, P. K., Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49 (2008) 147.
[15] Aricak, T., Siyahhan, S., Uzunhasanoglu, A., Saribeyoglu, S., Ciplak, S., Yilmaz, N., Memmedov, C., Cyberbullying among Turkish Adolescents, Cyberpsychology & Behavior, 11, 3, 2008.
[16] Willard, N, E., The Authority and Responsibility of School Officials in Responding to Cyberbullying, Journal of Adolescent Health, 41 (2007) 64.
[17] Juvonen, J.; Gross, E., F., Extending the School Grounds? – Bullying experiences in Cyberspace, Journal of School Health, 78, 9 (2008) 496.
[18] Li, Q., A cross-cultural comparison of adolescents’ experience related to cyberbullying, Educational Research, 50 (2008) 223.
[19] Privitera, C.; Campbell, M. A., Cyberbullying: the new face of workplace bullying?, CyberPsychology and Behavior, 12 (4) (2009) 395.
[20] Buckley, J., Student Reports of Bullying and Cyber-Bullying: Results from the 2009 School Crime Supplement to the National Crime Victimization Survey, NCES Commissioner, U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Statistics, April 6, 2012. From: National Center for Education Statistics (NCES). From: http://www.nces.ed.gov.
[21] Rogers, V. (2010), Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world, Jessica Kingsley Publishers. From: http://www.books.google.com.
[22] Huang, Y.; Chou, C. (2010), An analysis of multiple factors of cyberbullying among junior high school students in Taiwan, Computers in Human Behavior 26, 1581–1590. From: www.elsevier.com/locate/comphumbeh.
[23] Peterson, J. M., How to Beat Cyberbullying, First Edition, The Rosen Publishing Group, Inc, 2013.
[24] Zeidner, M., Endler, N.S., Foundations, Handbook of coping: Theory, research, applications. From, 2013, http://www.books.google.com.
[25] Lazarus, R.S.; Folkman, S. (1984), Stress, Appraisal and Coping, Springer Publishing Company. From: http://www.books.google.com.
[26] Snyder, C. R.; Dinoff , B. L., Coping: Where have you been, Coping: The psychology of what works, 1999.
[27] Delongis, A.; Newth, S., Coping with stress, Assessment and Therapy: Specialty Articles from the Encyclopedia of Mental Health, 2011.
[28] Phan Thị Mai Hương (chủ biên), Cách ứng phó của trẻ vị thành niên với hoàn cảnh khó khăn, NXB Khoa học Xã hội, 2007.
[29] Đinh Thị Kim Thoa, Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Trần Văn Tính, Tâm lý học phát triển, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, 2009.
[30] Trần Thị Minh Đức, Hành vi gây hấn của học sinh phổ thông trung học, Năm 2008- 2010, Trung tâm hỗ trợ nghiên cứu Châu Á và Quỹ cao học Hàn Quốc, ĐHQGHN.
[31] Ortega, R., Elipe, P., Mora-Merchán, J.A., Calmaestra, J., Vega, E., The Emotional Impact on Victims of Traditional Bullying and Cyberbullying: A Study of Spanish Adolescents, Journal of Psychology, 217, 4 (2009) 197.
[32] Steffgen, G.; König A., Cyber bullying: the role of traditional bullying and empathy. In B. Sapeo, L.Haddon, E. Mante-Meijer, L. Fortunati, T. Turk, and E. Loos (Eds.), The good, the bad and the challenging, Conference Proceedings, Vol.II, 1041-1047. Brussels: COST Office, 2009.
[33] Trần Văn Công, Bahr Weiss, David Cole, Xây dựng thang đo nạn nhân bắt nạt cho trẻ em Việt Nam, Kỷ yếu hội thảo khoa học toàn quốc, Sức khỏe tâm thần trong trường học, NXB Đại học Quốc gia thành phố Hồ Chí Minh, 2014.
[34] Nguyễn Thị Nga, Tìm hiểu hiện tượng bị bắt nạt ở học sinh phổ thông, Luận văn thạc sĩ ngành Tâm lí học, Trường Đại học Khoa Học Xã Hội & Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội, 2011.
[35] Patchin, J. W., & Hinduja, S., Bullies move beyond the schoolyard a preliminary look at cyberbullying. Youth violence and juvenile justice, 4(2) (2006) 148.
[36] Monks, C. P., Robinson, S., Worlidge, P., The emergence of cyberbullying: A surveyof primary school pupils’perceptions and experiences, School Psychology International, 33(5) (2012), 477. From: http://www.sagepub.co.uk.
[37] Harrison G. M., Should I tell on my peers?: student experiences and perceptions of cyberbullying: a thesis presented in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Educational Psychology at Massey University, Palmerston North, New Zealand, 2013.
[38] Craig, W.; Pepler, D.; Blais, J., Responding to Bullying: What Works?, School Psychology International, Vol. 28(4) (2007).
[39] Sourander, A., Klomek, A. B., Ikonen, M., Lindroos, J., Luntamo, T., Koskelainen, M., Ristkari, T., Helenius, H., Psychosocial Risk Factors Associated With Cyberbullying Among Adolescents: A Population-Based Study, Archives of General Psychiatry, 2010.
[40] Parris, L.; Varjas, K.; Meyers, J.; Cutts, H., High School Students’Perceptions of Coping With Cyberbullying, Youth & Society, 44, 2 (2012) 284.