Hoang Van Van

Main Article Content

Abstract

Abstract: There are many solutions to improving the quality of teaching and learning foreign languages in general and teaching and learning English in Vietnamese schools in particular. One of the most important solutions is probably the renovation in curriculum design and textbook development. This is the focus of this paper. The paper is organized around five main sections. Following Section 1 - Introduction, Section 2 provides an overview of the National Foreign Languages 2020 Project, focusing on the points related to the design of school English curriculum and the development of school English textbooks. Section 3 is concerned with the design of three pilot English curricula for Vietnamese schools and highlights their innovative points. Section 4 discusses in some detail the design and development of the ten-year English textbook series for Vietnamese schools under the National Foreign Languages 2020 Project and highlights its innovative points. Section 5 presents the achievements related to the development of the ten-year English textbook series. Finally, Section 6 summarizes the main points discussed in the paper and makes some recommendations for further improving the quality and the effect of use of the ten-year English textbook series before putting it into use on a large scale.

Keywords: The 2020 Project, the three pilot English curricula, the ten-year English textbook series, the six-level foreign language proficiency framework for Vietnam.

References

References

[1] IF EPI. (The Education First English Proficiency Index), 2012, 2013, 2014, 2015. Retrieved from http://www.ef.com.vn/epi/
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo [MOET], Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh (English Curriculum for Vietnamese Schools). (Ban hành theo Quyết định Số: 16/2006/QĐ-BGDĐT ngày 05 tháng 5 năm 2006 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), 2006.
[3] Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [VNIES], Đề án dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008-2020 (Teaching and Learning Foreign Languages in the National Education System, Period 2008-2020). Tài liệu không xuất bản, Hà Nội - 2008.
[4] Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam [VNIES], Tổng kết nghiên cứu về chương trình giáo dục phổ thông Việt Nam từ năm 1945 đến nay (An Evaluative Report on the Development of Vietnamese General Education Curricula from 1945 to the Present), Tài liệu không xuất bản, Hà Nội - 12/2012.
[5] Thủ tướng Chính phủ [Prime Minister of SRV], Đề án “Dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân, giai đoạn 2008-2020” (Teaching and Learning Foreign Languages in the National Education System, Period 2008-2020). (Ban hành theo Quyết định Số: 1400/QĐ-TTg ngày 30 tháng 9 năm 2008 của Thủ tướng Chính phủ), 2008.
[6] Council of Europe, Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, and Assessment (CEFR). Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
[7] Hoàng Văn Vân, The Current Situation and Issues of the Teaching of English in Vietnam. Ritsumikan Studies in Language and Culture, Vol. 22 No.1. Pp. 7-18. 2010.
[8] Hoàng Văn Vân, The Role of Textbooks in the Implementation of the National Project “Teaching and Learning Foreign Languages in the National Education System, Period 2008-2020”. Proceedings of the International Conference on Textbooks for the 21th Century Held in Hanoi, 2011. Reprinted in Khoa học Ngoại ngữ, Số 30, Năm 2012. Trang 75-89.
[9] Hawkins, E., Modern Languages in the Curriculum. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo [MOET], Chương trình tiếng Anh thí điểm tiểu học (Pilot English Curriculum for Vietnamese Primary Schools). (Ban hành theo Quyết định Số: 3321/QĐ-BGDĐT ngày 12 tháng 8 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), 2010.
[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo [MOET], Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh thí điểm cấp trung học cơ sở (Pilot English Curriculum for Vietnamese Lower Secondary Schools). (Ban hành theo Quyết định Số: 01/QĐ-BGDĐT ngày 03 tháng 01 năm 2012 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), 2012.
[12] Bộ Giáo dục và Đào tạo [MOET], Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh thí điểm cấp trung học phổ thông (Pilot English Curriculum for Vietnamese Upper Secondary Schools). (Ban hành theo Quyết định Số: 5290/QĐ-BGDĐT ngày 23 tháng 11 năm 2012 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), 2012.
[13] Van Ek, J. A. & L. G. Alexander, Threshold Level English. Oxford: Pergamon. 1980.
[14] Breen, M. P. & C. N. Candlin. The Essentials of a Communicative Curriculum in Language Teaching. (In) Applied Linguistics, Vol. 1, No. 2. 1980. Pp. 89-112.
[15] Munby, J., Communicative Syllabus Design. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
[16] Richards, J. C., Curriculum Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
[17] Richards, J. C. & T. S. Rodgers, Approaches and Methods in Language Teaching. Second Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
[18] Savignon, S. J., Communicative Language Teaching: State of the Art. (In) TESOL QUARTERLY. Vol. 25, No. 2. Summer 1991. Pp. 261-276.
[19] Savignon, S. J., Interpreting Communicative Language Teaching: Context and Concerns in Teacher Education. New Haven & London: Yale University Press, 2002.
[20] Littlewood, W., Communicative Language Teaching: An Introduction. Twenty Second Printing. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
[21] Hoàng Văn Vân (2015a). The Development of the Ten-year English Textbook Series for Vietnamese Schools under the National Foreign Language 2020 Project: A Cross-cultural Collaborative Experience. Paper Addressed at the Plenary Session of the International TESOL Symposium: English Language Innovation, Implementation, and Sustainability, Held in Danang, Vietnam on 28-29 July, 2015. Reprinted in VNU Journal of Science - Foreign Studies. Vol. 31. N0. 3. 2015. Pp. 1-17.
[22] Taba, H., Curriculum Development: Theory and Practice. New York: Harcourt, Brace & World, Inc., 1962.
[23] Bộ Giáo dục và Đào tạo [MOET], Khung năng lực ngoại ngữ 6 bậc dùng cho Việt Nam (Six-level Foreign Language Proficiency Framework for Vietnam). (Ban hành kèm theo Thông tư Số: 01/2014/TT-BGDĐT ngày 24 tháng 01 năm 2014 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), 2014.
[24] Hutchinson, T. & U. G. Hutchinson, Textbook as Agent of Change. (In) Power, Pedagogy and Practice. Hedge, T. & N. Whitney (Eds.). Oxford: Oxford University Press, 1997. Pp. 307-323.
[25] Hoàng Văn Vân, Teacher’s Evaluation of Primary English Textbooks for Vietnamese Schools under the National Foreign Language Project 2020: A Preliminary Internal Survey. Proceedings of the VietTESOL International Conference Held at Hanoi University of Education on November 27, 2015. Reprinted in VNU Journal of Science - Education Research. Vol. 31. N0. 4. 2015. Pp. 1-15.
[26] Allwright, R. L., What do We Want Teaching Materials for? (In) Currents of Change in English Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. Pp. 131-147.